27 marca 2017

Zanim wytniesz drzewo...


Pomyśl, jak bardzo chciałeś je mieć...

Zauroczyłeś się nim w obcych ogrodach...
Poszukiwałeś w szkółkach ogrodniczych, w katalogach, pytałeś znajomych...

Skrupulatnie przygotowywałeś podłoże, podlewałeś, doglądałeś, by rosło zdrowo...

Obserwowałeś, jak cudownie rozwijają się kolejne pąki, gałązki i gałęzie...

Podziwiałeś barwę liści lub igieł, chwaliłeś się pięknem jego korony...

Odpoczywałeś pod nim w letnie wieczory, 
a wiosną cieszyłeś się śpiewem ptaków, które zakładały w nim gniazda...

Przyjmowałeś znajomych w cieniu ogromnych konarów...

Zbierałeś szyszki, grabiłeś liście lub igły...

Obcinałeś suche gałęzie, docinałeś te, które zagrażały innym roślinom...

Ze zdumieniem obserwowałeś, jak szybko zaaklimatyzowało się w twojej przestrzeni...

 I nagle...

Dotarło do ciebie, że jest za duże, że nie masz już siły ani cierpliwości, żeby się nim opiekować,
 gdyż sam pomału oczekujesz pomocy innych...

Ogarnia cię smutek, bo wiesz, że musisz się z nim rozstać...

  Jednak, czy na zawsze?


***


To tak na początek -
chwila refleksji nad tym, co dzieje się obecnie z niezwykłymi okazami zieleni wokół nas...
Jeżeli faktycznie sytuacja zmusza cię do podjęcia decyzji o zmianie zagospodarowania twojej prywatnej przestrzeni to nie podejmuj tej decyzji pochopnie - 
pamiętaj, że duże okazy rosną latami i stanowią o wyjątkowości i naturalności twojego ogrodu.

  Możesz wybrać kilka z podanych propozycji lub też wymyślić swój złoty środek - 
co z tym fantem zrobić, ponieważ aktualne przepisy to umożliwiają. 

A więc, zanim wytniesz drzewo...
Pomyśl!

Możesz zostawić je w spokoju - niech dalej rośnie swobodnie,
 wszak jedno drzewo to pochłaniacz dwutlenku węgla i fabryka tlenu
Natura sama zrobi z nim co zechce, a ty będziesz codziennie cieszył oko jego widokiem.





Możesz je modelować samodzielnie lub przy pomocy innych osób. Dość popularne są obecnie formowane drzewka w stylu bonsai, które całkowicie zmieniają przestrzeń powiększając ją i nadając ciekawego uroku. Obcinając cały szereg drzewek uzyskasz szpaler pięknie rosnących starych drzew Pamiętaj jednak, że stracisz w tym wszystkim naturalność korony, a twój ogród będzie przypominał stylem ten francuski, w którym przyroda jest całkowicie podporządkowana człowiekowi.












Jeżeli zdecydujesz się je wyciąć, pozostaw pnie, które przydadzą się do różnych dekoracji ogrodowych, jako np.: "noga" do stołu, stojak pod karmnik, zawieszka do różnych ozdób...
 Przed ścięciem jakiegokolwiek drzewa zastanów się kilka razy,
 czy warto i jak mógłbyś je jeszcze wykorzystać. 
Nie zapomnij też o okresie lęgowym ptaków, który trwa od 1 marca do 15 października.







Jeżeli natura i żywioły zrobiły swoje i w twoim ogrodzie znalazły się nagle duże ilości
 gałęzi, konarów i pni to przyjrzyj się im dokładnie.
 Z takiego naturalnego materiału można wyczarować prawdziwe cuda...
 Grube pnie pocięte na kawałki mogą stanowić obrzeża rabatek.   











Pień złamanej sosny służy nam dziś jako stojak pod kwiaty,
 zaś wysokie pnie sosen zostały wykorzystane do daszku pod zawieszaną huśtawkę. 









Z gałęzi i konarów połamanych drzew powstało w ogrodzie wiele figur,
 kompozycji, a nawet ławeczki wokół paleniska.

 








Z kolei wierzchołki wyciętych starych tui wykorzystaliśmy do podpórek pod wysokie kwiaty, pnące powojniki i winorośl. Jeszcze inne podtrzymują krzewy malin i jeżyn bezkolcowych. Staramy s nie marnować żadnego kawałka drewna, a wykorzystując je w różnych zakątkach tworzymy ogród jeszcze bardziej naturalnym. 





 Czas na podsumowanie dzisiejszego wpisu:
zanim posadzisz drzewo - zastanów się, jak będzie wyglądało za parę lat...


Jeżeli już posadziłeś i wyrosło ogromne to najlepiej zostaw je w spokoju - wiedz, że najpiękniejsze ogrody to te, które wyglądają naturalnie. Postaraj się jednak zorganizować przestrzeń wokół niego
 w ten sposób, żeby integrowało się z innymi roślinami i stanowiło całość,
 a nie oderwane od siebie nienaturalne części.

Nie przejmuj się opadającymi igiełkami i liśćmi -
 ich grabienie to gimnastyka i ruch na świeżym powietrzu!
Te naturalne skarby natury zwabią różne zwierzęta do twojego ogrodu.
 Dzięki temu będziesz mógł obserwować skaczące po konarach wiewiórki
 i cieszyć się śpiewem ptaków na wiosnę.

Zatem wycinaniu drzew stawiam zdecydowanie nie!!!
Wyjątek mogą tu stanowić zagrażające domostwom okazy.

Taki refleksyjny trochę post się stworzył
 pod wpływem zaobserwowanych - skrajnie wycinanych drzew
 na powierzchniach nawet całych hektarów...




Na dziś to wszystko. Pamiętajcie, że moje uwagi to tylko przemyślenia i propozycje
a od Was samych zależy, jak zorganizujecie sobie przestrzeń wokół siebie...
Żegnam się z Wami najnowszym dziełem mojego kochanego i pomysłowego M.

Pozdrawiam wszystkich, którzy tu zaglądają
i przesyłam wiosenne oraz cieplutkie pozdrowienia :))) 

 

18 komentarzy:

  1. Bardzo fajnie napisałaś. Mnie na myśl przyszło, że ludzie obecnie z drzewami obchodzą się tak, jak z niechcianymi zwierzaczkami. Nikt już nie przestrzega okresu lęgowego. Właśnie dzisiaj przed moim blokiem ogołacali z gałęzi kwitnących ozdobnych śliw. Prawdopodobnie dlatego, że nie ma kto grabić liści jesienią. Kiedy spółdzielnia sadziła drzewka o tym nie myślała. Ech już nawet nie mam sił o tym dyskutować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z przyjemnością przeczytałam i obejrzałam wszystkie zdjęcia, miałam podobne przemyślenia. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięć lat temu wysiekli hektary mojego ukochanego lasu, gdzie uwielbiałam zbierać jagody i grzyby. Ogrom spustoszenia, jakiego nie widziałam przez najmniej trzydzieści lat... Po Twoim ogrodzie świetnie widać, jak miło i dekoracyjnie pośród drzew...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ważny i od serca napisany post! Ja tyle razy chciałam też ten temat poruszyć, ale brak mi słów, by opisać to co się teraz dzieje! Cieszę się, że Ty napisałaś tak mądre słowa!
    Uściski najserdeczniejsze

    OdpowiedzUsuń
  5. Podoba mi się Twoja rzeźba koło grilla. Na pewno wywołuje uśmiech na każdej twarzy, nawet tej pochmurnej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Z tymi drzewami to bardzo różnie bywa, czasami, niestety trzeba podjąć trudną decyzję o wycince. Tak było w moim przypadku. Na linii ogrodzenia miałam 2 ogromne, przepiękne świerki. Dziwnie to zabrzmi, ale po prostu kochaliśmy te drzewa, sadziła je jeszcze moja babcia, której już bardzo, bardzo dawno z nami nie ma. Drzewa były ogromne, strzeliste i rozłożyste, gęste i nieprawdopodobnie piękne, miały ponad 70 lat. Niestety, trzeba było je wyciąć, ponieważ zaczęły stwarzać zagrożenie. Strasznie trudna to była decyzja, ale cóż, musiała zostać podjęta. To już kilka lat, a mi nadal żal...

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie Bet że poruszyłaś tę smutną kwestię- obawiam się, że pół roku za późno... To co się stało już się nie odstanie. Może jednak ludzie siè opamiętają? Ja w swoim ogrodzie wycięłam kilka drzew: starą, potężną akację i młodego dęba.Pierwsza zagrażała domowi, drugi posadzony w złym miejscu stałby się zagrożeniem w przyszłości. Teraz przycinamy jedumia drzewa: brzozy i świerki- żeby nie trzebabyło ich usuwać😯

    OdpowiedzUsuń
  8. Literówka😯Przepraszam. Teraz jedynie przycinamy- miało być.

    OdpowiedzUsuń
  9. Beatko i małe sprostowanie przepis dotyczy tylko działek budowlanych, czyli tak jak piszesz wycinka bo przeszkadza albo wolność deweloperska na podzielonych już działkach, choć w mojej miejscowości zostały wszczęte dwa postępowania wyjaśniające. Na ziemiach które nie są działkami budowlanymi wycinać nie wolno, trzeba mieć zezwolenie ;) W miastach powinny być parki, skwerki z drzewami i powstawać kolejne ale nie lepiej bloki sklepy bo z tego jest zysk ...;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. nie wycinam bo i nie mam powodów - buziaki ślę Marii

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie wycinam, mam ogromny szacunek do drzew. Ogromnie smuci mnie glupota ludzka... Bardzo mądry post ale zdecydowanie za mało ludzi go przeczyta.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdaję sobie sprawę z tego, że czasem nie ma wyjścia i drzewo trzeba wyciąć, ale ludzi ostatnio ogarnęła chyba jakaś paranoja. Gdzie nie spojrzeć wszyscy wycinają - czy trzeba czy nie trzeba.
    U moich sąsiadów w ogrodach zrobiło się prawie zupełnie łyso. Koszmar jakiś.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Masz wokół siebie prawdziwą oazę spokoju i jaką piękną :)
    To co się ostatnio działo z wycinką drzew to jakaś ogólna paranoja naszego narodu ! Wyciąć i tyle! Jak jechałam ostatnio przez nasze Podkarpackie lasy to co rusz widziałam wycięte "okna " w lesie , po prostu las wycięty w pień ..... żal na to patrzeć :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Prawdziwy raj na ziemi. Pięknie u Ciebie jest :) Zgadzam się z Tobą. Trzeba wielu lat żeby wyrosło drzewo, a wystarczy tylko chwila, żeby je ściąć.

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały masz ogród!!!! Mój jest bardzo malutki :( nie mogę poszaleć ..
    A jeżeli chodzi o karteczkę to oczywiście, że mogę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajnie to napisałaś-niestety mentalność ludzi jest straszna-dostali przyzwolenie to tną choć jakby naprawdę wcześniej chcieli pozbyć się drzewa też zapewne zgodę by otrzymali.No ale teraz brak kontroli i hulaj dusza piekła nie ma......

    OdpowiedzUsuń
  17. Kocham drzewa i naturę:) A u Cibie wiele cennych informacji znalazłam:) Dziękuję:)
    Ja jednak wolę nie ścinać drzew i cieszyć się ich siłą, pięknem i dobrem:)
    Cudowny masz ogród:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przez to, że tak wiele ludzi jest potwornymi egoistami jest jak jest, żyją aby dziś aby teraz aby zarobić.

    OdpowiedzUsuń